Skip to content
← Back

Kuinka tehdä asioinnista helpompaa digitaalisen portaalin avulla B2B-liiketoiminnassa?

road_light

Ovatko digitaaliset palvelusi levällään? Tuskaileeko asiakkaasi etsiessään tarvitsemaansa tietoa tai palvelua monien eri vaihtoehtojen joukosta? Jos kyllä, hän todennäköisesti myös kokee helpommaksi soittaa myyjälle tai asiakaspalvelijalle, joka hoitaa asian hänen puolestaan. Tai pahimmillaan hän hoitaa asian kilpailijan palvelussa.

Yhteen portaaliin koottuna digitaaliset palvelut pelaavat paremmin yhteen, ja asiointi on paljon helpompaa sekä asiakkaan että liiketoiminnan kannalta.

Räätälöidystä portaalista asiakas löytää oikeat palvelut oikeaan aikaan keskitetysti

Asiointi yrityksesi kanssa on vaikeaa, kun digitaalisia palveluja ei ole räätälöity käyttäjien roolien mukaan. Kun vaihtoehtoja on liikaa, asiakas ei löydä tarvitsemaansa palvelua tai tietoa eikä edes tiedä mistä etsiä.

Esimerkiksi valmistavassa teollisuudessa asiakkaan on vaikea tehdä varaosatilausta itse, kun hän ei löydä oikeaa paikkaa tarvittavan varaosan tuotekoodin löytämiseen tai varaosatilauksen tekemiseen monien asiointipalvelujen joukosta. Tämä johtaa yleensä siihen, että asiakas soittaa myyntiin tai asiakaspalveluun asiasta, jonka asiakas olisi voinut hoitaa itse sähköisesti. Toinen esimerkki on koulutuspalvelut: kun asiakkaan näkymässä on kaikki yrityksesi koulutuspalvelut, hänen on vaikea saada selville, mistä juuri hänelle tarkoitettuja palveluja kannattaa edes etsiä.

Parhaimmillaan digitaaliset palvelut tuodaan yhteen portaaliin keskitetysti ja räätälöidysti asiakkaan yksilöllisiä tarpeita myötäillen. Näin asiakkaan näkymässä on vain hänelle tärkeät palvelut, mikä tekee asioinnista ja yhteistyön tekemisestä helppoa ja vaivatonta.

Kun asiointi on yksinkertaista, myyjien ja asiakaspalvelijoiden aikaa säästyy

Ihanteellisesti asiakas näkee portaalissa ensin juuri ne palvelut, joita hän käyttää ja tarvitsee. Tämä tekee itsenäisestä asioimisesta asiakkaalle yksinkertaista, joten esimerkiksi myyjän ei tarvitse soitella ja selvittää asiakkaan tarvitseman varaosan tuotekoodia tuotepäälliköltä. Räätälöidyn portaalin ansiosta asiakaspalvelun ja myynnin aikaa säästyy, ja heidän henkilöstöresurssejansa vapautuu sinne, missä niitä kipeästi tarvitaan. Lisäksi asiakkaan on helpompi ostaa yritykseltäsi, kun tärkeimmät digitaaliset palvelut on helppo löytää.

Priorisoi asiakkaille tärkeimmät palvelut ja niputa ne yhteen

Digitaalisia palveluita kehittäessäsi sinun kannattaa miettiä näitä asioita: miten olet digitaalisesti läsnä asiakkaan arjessa? Miten voit helpottaa asiakkaan arkea? Mitkä kaikki palvelut voidaan tuoda yhden portaalin alle helposti?

Priorisoi asiakkaasi kannalta tärkeimmät palvelut ja laita ne samaan paikkaan helposti löydettäviksi. Portaalin suunnittelussa asiakaslähtöisyys on tärkeää, koska asiakkaan tapa ostaa ja asioida pitäisi ohjata asiakaskokemuksen kehittämistä. Jos portaali kehitetään vain yrityksesi sisäisiin tarpeisiin sopivaksi, se ei auta ketään eteenpäin asiakaspolulla, ja myynti ja asiakaspalvelu ruuhkaantuvat entisestään.

Yksinään hyvin suunniteltu ja toteutettu asiakasportaali ei kuitenkaan riitä. Asiakas löytää tiensä portaaliin helpommin, kun hänet ohjataan sinne esimerkiksi puhelinpalvelun tai sähköpostin kautta. Tämä vähentää ruuhkaa yrityksesi myynnissä ja asiakaspalvelussa, mutta tekee samalla asioinnista helpompaa.

Valmet on uudistanut asiakaskokemusta selkeän digitaalisen portaalin avulla, vastaten asiakkaidensa tarpeisiin paremmin. Lue kuinka Valmetin digitaalinen portaali toteutettiin.

Resonoiko tämä aihe sinua ja yrityksesi tarpeita?

Tarjoamme sinulle puolen tunnin konsultointikeskustelun ilmaiseksi digitaalisen portaalin suunnittelun helpottamiseksi. Ota meihin yhteyttä:

Simo Tuuva, simo.tuuva@rogerstudio.fi, +358 40 3591491