Kuinka pitää työnantajabrändi ja henkilöstö vahvana kriisiaikanakin?

EDITED_tim-mossholder-GOMhuCj-O9w-unsplash

Työnantaja on työntekijöille nykyään enemmän kuin vain palkanmaksaja: työpaikka luo sisältöä elämään sekä osallistumisen että onnistumisen tunnetta. Tämä on tärkeää etenkin nyt poikkeusoloissa, joissa monet suuretkin yritykset saattavat joutua vaikeiden päätösten äärelle henkilöstön osalta. 

Lue blogista kolme asiaa, jotka pitää ottaa huomioon pitääksesi työnantajabrändisi ja henkilöstökokemuksesi vahvana vaikeinakin aikoina.

Selkeä työnantajamielikuva auttaa sinua löytämään ja pitämään sopivia työntekijöitä

Kiinnostavia työnantajia on paljon, mutta työntekijät etsivät itselleen sopivinta paikkaa yrityksen kulttuurin, työyhteisön ja arvojen kautta. Etenkin poikkeusaikoina yrityksellä on tilaisuus tuoda arvojaan esiin työntekijöille ja työnhakijoille ja siten vahvistaa henkilöstön sitoutumista vaikeiden aikojen yli ja herättää kiinnostusta potentiaalisissa työntekijöissä. Näin työntekijät luottavat yrityksesi johtoon eivätkä vaihtaisi työpaikkaa. Jos näin ei tehdä, voi työnantajabrändisi pahimmassa tapauksessa jäädä pahasti jälkeen, sillä hyvistä työntekijöistä käydään kovaa kilpailua ja heillä on valinnanvaraa.  

Muuttuvien tarpeiden tiedostaminen auttaa sinua sitouttamaan työntekijöitä yritykseesi

Jos työnantajana antamasi lupaukset eivät pidä tai työnkuva on jotain ihan muuta kuin työpaikkailmoituksessa luki, voi olla, ettei luottamusta yritykseesi synny. Tämän lisäksi vaikeat henkilöstöä vahingoittavat säästökeinot, kuten lomautukset ja irtisanomiset, voivat lisätä nopeitakin työpaikan vaihdoksia ja työntekijöiden vaihtuvuutta pitkälläkin aikavälillä.

Lojaaliuden luominen ja kasvattaminen vaativatkin paljon työtä ja toimivia prosesseja. Lisäksi työnantajana sinun pitää olla hereillä työntekijöiden muuttuvista tarpeista ja vastuun haluista ja varmistaa, että tarvittavien säästöjen aiheuttama vahinko yksittäiselle työntekijälle on mahdollisimman pieni.

Esimerkiksi Mun Fiilis -mobiilisovelluksen avulla voit kartoittaa henkilöstökokemusta ja työntekijöidesi mielipiteitä ja toiveita myös vaikeina aikoina. Lisäksi voit kartoittaa yrityksessäsi vallitsevaa ryhmähenkeä ja työnantajamielikuvaa.

Parempi työpaikka syntyy osallistamalla työntekijät yrityksen kehittämiseen

Kuinka pitää ryhmähenki rakentavana ja vahvana kriisiaikanakin? Henkilöstön lojaaliutta yritykseesi voidaan nostaa osallistamalla työntekijät yrityksen kehittämiseen, sisäisiin projekteihin ja aktiviteetteihin. Näin voidaan korjata epäkohtia töissä ja tehdä asioita paremmin kaikkien kannalta, mutta ennen kaikkea selvitä kriisiajan ahdingosta. Tästä tulee yhdessä tekemisen tunne, ja työntekijöidesi usko yhdessä selviämiseen voi kasvaa.

Jotta tämä olisi mahdollista, on yrityksesi johdon tärkeää viestiä muutoksesta aktiivisesti ja avoimesti. Kun yrityksesi kertoo työntekijöille, että heidän mielipiteensä on otettu huomioon sisäisissä kehitysprojekteissa ja aktiviteeteissa, on heidän helpompi auttaa yritystä toimimaan paremmin jatkossakin.

Organisaation muutos on mainio tilaisuus yrityksellesi toimia paremmin. Lue blogista, kuinka organisaatiomuutosta kannattaa tehdä kriisitilanteessa henkilöstö edellä!

Jaa: