Skip to content

    Markkinointikone

    Mistä Markkinointikoneessa on kyse?

    Me Rogerilla uskomme, että markkinointi ja myynti ovat muuttumassa palveluksi. 2020-luvulla voittajia ovat ne organisaatiot, jotka osaavat ja kykenevät kehittämään markkinointiaan ja myyntiään siten, että ne ovat asiakkaalle hyödyllisiä ja positiivisia kokemuksia. Markkinointikone on teknologia, jonka avulla mahdollistetaan ja automatisoidaan asiakasdataan pohjautuvat markkinointiaktiviteetit, jotka parantavat asiakaskokemusta, kasvattavat liikevaihtoa ja tehostavat toimintaa.

    Markkinointikone on markkinointiautomaatiojärjestelmä, joka integroidaan tarvittaviin taustajärjestelmiin kuten ERP:hen, hotellivarausjärjestelmään tai autokaupan Automaster tai Websales-järstelmään. Näissä järjestelmissä olevaa tietoa hyödyntämällä voidaan asiakkaille viestiä oikeaan aikaan, toimivimmalla viestillä ja tehokkaimmalla kanavalla. 


    Markkinointikone tuottaa liiketoimintavaikutuksen

    Markkinointikoneella on yksinkertainen tehtävä. Sen tulee tuottaa liiketoimintavaikutus. Liiketoimintavaikutuksen ytimessä on markkinoinnin ja myynnin aktiviteetit, jotka yrityksen asiakas kokee asiakaskokemusta parantavana palveluna. Yrityksen näkökulmasta aktiviteettien tehtävä on kasvattaa liikevaihtoa. Teknologian roolina on mahdollistaa ja tehostaa aktiviteettien toteuttamista. Markkinointikoneen avulla nämä kolme tavoitetta on mahdollista saavuttaa yhtä aikaa. Me Rogerilla kutsumme näiden tavoitteiden saavuttamista liiketoimintavaikutukseksi.

     

    Asiakasdata on Markkinointikoneen polttoainetta

    Markkinointikoneen tehtävänä on parantaa asiakaskokemusta, kasvattaa liikevaihtoa ja tehostaa organisaation toimintaa. Tämä tapahtuu hyödyntämällä eri lähteistä saatavaa asiakasdataa, jonka pohjalta markkinointiautomaatioratkaisu toteuttaa markkinointiaktiviteetteja. Toimivat markkinointitoimenpiteet ovat kohdennettuja, oikea-aikaisia, sisällöltään puhuttelevia ja tapahtuvat tehokkaimmilla kanavilla. 

    Toimivan viestintä mahdollistaa yrityksen järjestelmissä olevan asiakastiedon hyödyntäminen. Olennaista on tunnistaa relevantti asiakastieto ja hyödyntää sitä Markkinointikoneen polttoaineena. Eri toimialoilla asiakastieto on luonteeltaan vähän erilaista, esimerkiksi: autokaupassa keskeistä on autoon ja sen huoltoon liittyvä informaatio, majoituspalveluissa huonevaraukset, huonekalujen valmistuksessa asiakkaan suunnittelemat tuoteratkaisut sekä tehdyt tilaukset,  ja sisältöliiketoiminnassa lehtien tai palveluiden tilauksiin liittyvä informaatio. 

    Asiakasdata ei juuri koskaan ole niin laadukasta sen toivoisi olevan. Lähes kaikilla organisaatioilla asiakasdataa on eri järjestelmissä, muistikirjoissa ja työntekijöiden päissä. Me Rogerilla olemme tottuneet tilanteeseen, jossa asiakasdata on hajallaan, datassa on virheitä ja sen saaminen ulos järjestelmistä ei ole helppoa. Meillä on osaaminen relevantin datan tunnistamiseen ja sen integrointiin ja laadun parantamiseen tarvittava osaaminen sekä työkalut. 

    Autokauppa

    Autokaupassa on usein käytössä useita eri järjestelmiä, joissa asiakastiedot sijaitsevat. Markkinointikone yhdistää relevantit tietolähteet siten, että asiakasaktivointia voidaan tehdä automaattisesti.

    Esimerkiksi Autokeskus hyödyntää autojen myynnissä ja huollossa Markkinointikonetta, joka automatisoi ja tehostaa asiakasaktivointia. 

    Lue lisää

    markkinoinnin-automaation-visio_image

    Huonekalujen valmistus

    Huonekalujen hankinta on in inveestointi ja usein asiakkaalle pitkä päätösprosessi. Markkinointikone mahdollistaa asiakkaan ostokiinnostuksen tunnistainsen, ostoprosessia tukevan markkinoinnin ja kaupan jälkeisen lisämyynnin.

    markkinoinnin-automaation-visio_image

    Matkailu- ja majoituspalvelut

    Matkailupalveluissa on paljon palvelutapahtumia, jotka toistuvat jokaisen asiakkaan kanssa. Esimerkiksi varaukset, saapumisohjeet ja asiakastyytyväisyyskyselyt. Nämä voidaan automatisoida ja siten parantaa asiakkaan kokemaa palvelua, tehostaa toimintaa vähentämällä turhien puheluiden tarvetta ja kasvattaa liikevaihtoa aktivoimalla lisämyyntiä.

     Rukakeskus on automatisoinut majoituksen varaajan polun, jossa asiakas saa automaattisesti kaikki hänelle relevantit majoitukseen liittyvät tiedot juuri oikeassa hetkessä. Tämä on mahdollista kun hotellivarausjärjestelmä ja HubSpotin markkinointiautomaatio on kytketty yhteen. 

    Lue lisää

    clyde-he-YE0UUpzxsag-unsplash-1-1

    Rogerin Markkinointikone-asiakkaita

    Koko asiakkuutta ohjaava ratkaisu

    Autokeskus

    Erillisistä markkinointikampanjoista kohti mitattavia ja jatkuvia markkinointiohjelmia. Asiakastiedon hallinta ja hyödyntäminen keskiöön HubSpotin avulla. Lue lisää Autokeskuksen Asiakkuuskoneesta
    HubSpot markkinoinnin ytimenä

    Hedin Automotive

    Monikanavaisuuden hyödyntäminen HubSpotin avulla helpommaksi mahdollistaen uusia tapoja yhdistää asiakastietoa ja asiakasymmärrystä. Lue lisää Hedin siirtymästä HubSpot-ympäristöön
    Asiakkaan polut auttavat tunturissa

    Rukakeskus

    Rukakeskus pilotoi automaatio-ohjelmaan perustuvaa hypertargetoitua mainontaa. Pilotissa jokainen mainosta klikannut asiakas osti keskimäärin 1,5 tuotetta. Lue lisää Rukan HubSpotin hyödyntämisestä

    Varaa keskusteluaika

    Olen Sami Akseli ja vastaan Rogerilla markkinoinnin ja myynnin digitalisaation palveluista. Sparrailen mielelläni kanssasi markkinointiautomaatioon liittyvissä asioissa. Varaa kalenteristani sinulle sopiva keskusteluaika.